Installatie zonnepanelen stokt door hoge verzekeringspremies

Geplaatst op: 09-12-2019, 12:46:37

Het verzekeren van zonnepanelen wordt zo duur dat bedrijven ze niet meer op hun daken leggen. Vanwege een toenemend aantal branden schroeven verzekeraars hun premies omhoog of ze verzekeren helemaal niet meer. Dat blijkt uit een inventarisatie door het FD.

Bij een groot pand met een hectare dakoppervlakte kosten zonnepanelen rond € 0,5 miljoen. De premie bedroeg tot vorig jaar zo’n € 1.250. Dat is bij sommige verzekeraars verdubbeld, naar € 2.500, volgens het FD. Ook krijgen bedrijven soms te horen dat ze geen opstalverzekering kunnen afsluiten, wanneer ze panelen op het dak willen leggen.

Installatie zonnepanelen niet rendabel

Wijnand van Hooff, algemeen directeur van branchevereniging Holland Solar, krijgt sinds de zomer mails van bedrijven die zonnepanelen willen leggen op daken van woningen, kantoren of distributiecentra. Maar als premies worden verdubbeld, is installatie vaak niet meer rendabel. Van Hooff: “Als dit zo doorgaat, wordt de sector de nek omgedraaid.”

Onbekend of premies huizen stijgen

Het is volgens het Financieele Dagblad is het nog niet duidelijk of het toenemende aantal branden ook reden is om de verzekeringspremies voor woningen te verhogen. Wel hebben verschillende verzekeraars nog niet zo lang geleden besloten onzichtbare schade aan zonnepanelen uit de dekking te halen. In elk geval geldt dit voor alle Achmea-merken. Daar hebben de PvdA-Kamerleden William Moorlag en Henk Nijboer Kamervragen over gesteld.

Zonnepanelen meest geadviseerde duurzaamheidsmaatregel

De installatie van zonnepanelen is een van de meest geadviseerde duurzaamheidsmaatregelen voor woningen, volgens onderzoek eerder dit jaar van De Hypotheker.

Bron: bijdrage van 9 december 2019 van Annet van den Berg op www.amweb.nl